Nemáme na námestiach žiadne požiadavky? Ale no tak... II.

Autor: Ondrej Putra | 22.2.2012 o 22:30 | Karma článku: 7,38 | Prečítané:  1036x

V predošlom článku som načrtol potrebné zmeny volebného systému, na čo som dostal konštruktívne reakcie (napr. strojové sčítavanie hlasov). Problém však nebol a nie je len vo volebnom systéme, hoci je kľúčový. Ak je spoločnosť kompletne prežratá korupciou, je takmer jedno, koho zvolíte, lebo vždy sa tam prišmodrchá aj zopár goríl. Skúsme teda navrhnúť ďalšie kroky. Za každú reakciu a nápad som samozrejme vďačný.

Čo je príčinou korupcie ako takej? Zvykne sa vravieť, že príležitosť robí zlodeja. Ak sa človek, ktorý žil celý život z ruky do úst dostane k rozhodovaniu o miliardách, je najlepšie vycvičiteľnou poslušnou gorilkou na gumičke. Nechcem zavádzať starorímsky cenzus, teda právo kandidovať len od istého majetku, ale azda by bolo vhodné, ak by smel kandidovať len človek, ktorý nemá podlžnosti voči štátnym inštitúciám, a ktorý predloží komplexné majetkové priznanie seba aj svojej rodiny. Viem, že sa to dá obísť napísaním majetku na „spolužiaka zo základky", ale ak by sa pod to zahrnul aj užívaný majetok, myslím, že by to mohlo mať účinok. Takže požiadavka prvá:

 

1. Povoliť kandidatúru len osobám, ktoré nemajú dlhy voči štátnym inštitúciám a zverejnia svoje majetkové priznanie minimálne vo forme, akú vyžaduje http://www.politikaopen.sk/

 

Stále frfleme, že aké majú politici platy z našich daní. Aby sme furt nešpekulovali o nesystémových gestách typu zmrazenie platov, som toho názoru, že platy všetkých verejných činiteľov by sa mali priamo naviazať na výšku HDP na obyvateľa. Ak budeme rásť o 10%(jáj, tie časy J), tak nech sa im pokojne pridá každému po 10%. Ak pôjdeme o 10% dole (Robkovi sa to za asistencie krízy skoro podarilo), tak nech idú o 10% dole a hotovo. Eventualitou je naviazanie platov na výšku vybratých daní. Faktom však je, že ak majú byť títo ľudia ako-tak odolní voči úplatkom, resp., aby nemali výhovorku, že museli zachraňovať rodinný rozpočet, ich platy musia byť na úrovni vyššieho manažmentu v privátnom sektore.

 

2. Fixné naviazanie platov verejných činiteľov na výšku HDP na obyvateľa ústavným zákonom.

 

Súhlasím s tým, aby sa imunita zrušila, zároveň však viem, že tak ako imunita, tak aj trestné oznámenia sa dajú ľahko zneužiť. Keby súdnictvo nebol jeden veľký Harabinistan pod velením Štefana Sadikiho a prokuratúra taká, aká je, tak by som s prezumpciou neviny spokojne súhlasil. Avšak aby sme boli korektní, navrhol by som, aby sa zrušila trestnoprávna imunita, ale zároveň, aby mal zadržaný, alebo väzobne stíhaný poslanec možnosť zúčastňovať hlasovania v NR SR. Aby sme ušetrili na kadejakých eskortách, mohol by to robiť na diaľku, prostredníctvom internetu (elektronický podpis), ale na vlastné náklady. V prípade preukázania neviny by sa mu spätne preukázateľné náklady za pripojenie (pochopiteľne obmedzené na prácu) vrátili.

 

3. Zrušenie trestnoprávnej imunity poslancov.

 

Keď Nemci a Japonci prehrali vojnu, na súdy napochodovali okupanti. Asi vedeli prečo. U nás stále obliekajú taláre ľudia, ktorí nemali problém (prípadne ohli chrbát) vynášať rozsudky ani nie tak „v mene republiky" ako skôr „v mene socialistického zriadenia". Za 22 rokov u nás nešiel nikto „veľký" sedieť. Majský a jemu podobní sa nepočítajú. Proti „Všenta"(vypožičal som si z TV SME J) a „Dženta-jachta" to boli všetko len omrvinkári. Ak chceme priamu demokraciu, chcime aj priamu justíciu. Tým nechcem povedať, že by mal rozvášnený dav na námestiach určovať, kto pôjde ďalší pod „Madamme Guilloten", ale celkom sa mi pozdáva model, ktorý má USA, lebo ak tam niečo funguje, tak je to armáda a justícia.

 

4. Pri veľkých kauzách celoštátneho významu zaviesť inštitút tzv. „Veľkej poroty". Pri dvanásťčlennej porote náhodne vylosovaných občanov a potrebnej trojštvrtinovej väčšine pre rozhodnutie výrazne znížime priestor pre korupciu v súdnictve.

 

Koľko pracovníkov verejnej a štátnej správy máme výkonných a koľko je ich riadiacich? Ja tvrdím, že ten pomer je možno 2:1, ak privriem obe oči, tak nech 3:1. Veď si spočítajte, že každá ustanovizeň od Úradu vlády SR, cez rôzne ústavy až po posledný obecný úrad v Hornom Výplachu zamestnáva ľudí v tzv. „riadiacom sektore" a ké sú ich náklady. Starosta má zbor poradcov, sekretariát, ale každé oddelenie, sekcia odbor je detto! Problém je v tom, že pri decentralizácii verejnej správy nešlo nikdy o to, čo sa proklamovalo, teda aby bola verejná správa bližšie k občanovi, ale aby bol dostatok „teplých miestečiek v závetrí" pre roznášačov predvolebných letákov. Okrem iného to spôsobilo strašný kompetenčný bodrel, lebo ak chcete napr. v Bratislave niečo riešiť ohľadom životného prostredia, tak jednu vec má mestská časť, ďalšiu mesto a dohľad nad celým týmto chaosom má župa.

 

5. Stanovenie maximálneho počtu zamestnancov štátnej a verejnej správy v pomere k populácii a stanovenie maximálneho celkového objemu prostriedkov na ich financovanie v pomere k HDP.

 

Česká BIS uverejňuje svoje správy pre poslaneckú snemovňu priamo na webe . Len u nás sa tvárime, že je to niečo tak supertajné, že ten „výcuc", ktorý šéf SIS prednesie pred Národnou Srandou musí byť chránený mlčanlivosťou poslancov. Sranda je však niekde inde. Ak si ako bežný Bratislavčan, ktorý chodí medzi ľudí a nesedí si na ušiach vyjdete s poslancom NRSR na pivo a bavíte sa trochu otvorenejšie, tak vás po pár vetách stopne „Jáj, to som počul, ale ten z tej Vajnorskej(sídlo SIS) nám to nepovedal!" Ďalším problémom je, prečo musí mať takýto malý štát, ktorý je na gréckej polceste (a po voľbách to „pol-" asi budeme môcť škrtnúť) tri tajné služby? Aby mali troch riaditeľov, tri sekretariáty, tri webstránky, tri budovy a čojaviem čo ešte?

 

6. Redukcia tajných služieb na jednu a verejný prístup k jej správe pre NR SR.

 

Sedmička je šťastné číslo a preto teraz trochu odľahčím. Bill Gates svojim deťom zanecháva len miniatúrny zlomok svojho bohatstva, lebo je toho názoru, že nie je dobré, ak majú mladí ľudia z ničoho nič veľký majetok. Vezme si tie miliardy do hrobu? Nie! S manželkou Mellindou založili filantropickú nadáciu a pomáhajú kde sa dá. Aká je úroveň filantropie u nás? Vždy vravím, že dobre položená otázka je polovicou dobrej odpovede, a preto otázku formulujem inak: Aká je motivácia venovať sa filantropii v SR? Akurát tak dobrý pocit a pár šťastných ľudí. Lenže pocity vám nové investičné projekty a realizáciu vašich vízií nezaplatia. Viem, že otváram Pandorinu skrinku, že tu hrozí možnosť zneužitia, ale predsa. Bude to chcieť veľmi prepracovaný systém kontroly, ale určite je lepšie kontrolovať priamo poslané peniaze, ako tie, ktoré pretečú cez štátny rozpočet, kde sa X% z nich vyparí na administratívu.

 

7. Oslobodenie od dane podnikateľov, ktorí 30 a viac percent čistého zisku venujú štátnemu rozpočtu, alebo na filantropiu v danom roku.

 

Ako som spomínal v úvode môjho prvého blogu. Toto nie sú dogmatické tézy, ale námety na premýšľanie. V piatok idem na Hviezdoslavovo námestie v Bratislave pomôcť túto krajinu zmeniť. Nestačí len vedieť, že „chcem niečo iné" alebo nebodaj „chcem viac pre seba". Musíme vedieť, čo chceme pre spoločnosť, v ktorej chceme žiť. Ktosi múdry raz povedal: „Zaujímam sa o budúcnosť, lebo v nej hodlám prežiť zvyšok života." Ak ho nechceme prežiť zhrbení a frfľajúci nad pivom v staničnej putike, treba sa nám v piatok ukázať na námestí.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?