reklama

Prečo nie rovno manželstvá?

Môj článok je čiastočne reakciou na starší blog od Romany Schlesinger z 30.4.2009 „Registrované partnerstvo je diskriminácia,“ ktorý bol publikovaný na qlf.blog.sme.sk. Názory dobré, argumentácia logická, spojenie s realitou žiaľ nulové.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (340)

Autorka je podobne ako ja queer aktivistka a realizuje sa vo svojom občianskom združení, no nechcem písať o nej, ani o našich združeniach, ale o názore, o ktorom sa vedú siahodlhé diskusie v queer komunite aj mimo nej. Kedykoľvek sa na stôl slovenskej spoločnosti predostrie slovné spojenie „Registrované partnerstvo“, polovicu národa pochytí panika, sledušú či sa o tom v správach niečo šustne, a pritom ide spravidla o vec, ktorá sa ich ani len okrajovo nedotýka. Zvyšok národa to má ľudovo povedané na háku. A potom sme tu my, gejovia a lesby, z tohto percenta je nejaké to percento viac-či menej šťastne zadaných a ešte menšie percento sa venuje nejakým spôsobom aktivizmu. Pravidlo „Koľko ľudí, toľko chutí“ platí všade, a tu dvojnásobne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V spoločnosti (ako queer, tak aj majoritnej) existujú tri základné prúdy, ako sa postaviť k registrovaným partnerstvám a párovému životu gejov a lesieb vôbec. Prvý prúd je nechať všetko tak ako je, čo je nevyhnutné ošetriť zmluvami. Druhý prúd požaduje zavedenie inštitútu registrovaného partnerstva, teda toho istého, čím sú manželstvá s vylúčením adopcií a tretí prúd žiada okamžité právne aj faktické zrovnoprávnenie, t.j. manželstvá a adopcie „teď hned a okamžite.“

Prúdu prvému sa v tomto článku venovať nebudem, to je kapitola sama osebe. Zaujímavé totiž podľa mňa nie je ČI riešiť párový život osôb rovnakého pohlavia, ale AKO ho riešiť. Niektorí totiž radi dodávajú k prvým dvom možnostiam (reg.partnerstvo vs. manželstvo) ešte možnosť tretiu, ošetrenie vzťahu súkromnými zmluvami. Keďže sa problematike venujem asi dva roky, tak aj keď nie som právnik, je nad slnko jasnejšie, že táto možnosť je číry nezmysel a dá sa ním riešiť len časť vzťahov v páre (napr. taký testament, ale na manželskú pôžičku zabudnite).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak chceme vedieť, prečo oddeľujem na samostatné prúdy RP a manželstvá, musíme si povedať aký je medzi nimi rozdiel. V podstate sú tu rozdielne len dva body: názov a problematika výchovy detí. Názov je úplný detail, hoci „Men in Black“ by predstava, že do „sviatosti manželstva“ vstúpia dvaja chalani slušne povedané rozčarovala. Podľa ich najvyššieho pozemského predstaveného je v našej láske zlo, nie je to láska atď.. Pritom ich samotných o udeľovanie nejakej „sviatosti“ aj tak nikto nežiadal. Problémom sú adopcie a výchova detí a tu je povestná trecia plocha aj medzi aktivistami samotnými.

V čase keď píšem tento blog som predseda OZ Ganymedes, čo je najstaršie gejsko-lesbické združenie ešte v rámci Československa. Jeho poslaním vždy bolo presadzovať práva neheterosexuálnej minority a to ako právne, tak faktické. Tu však píšem sám za seba, nie za združenie. Chcel by som, aby sme mali manželstvá a adoptovali si deti? Áno, chcel. Tu nie je o čom debatovať. Pre mňa za mňa, nech sa to nevolá manželstvá, ale partnerstvá, ale práva by sme mali mať podľa mňa úplne rovnaké ako heterosexuálne páry. Platíme rovnaké dane? Platíme. To je náš poplatok za služby štátu a pokiaľ nenabúrame pravidlo „sloboda jedného končí kde začínajú práva druhého“, mali by sme mať prístup ku službám rovnaký, lebo naše partnerstvá sa týkajú len a iba nás a nikomu z nosa neukroja, nech sa budú volať akokoľvek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako som spomenul vyššie, problémom je názov, ten sme myslím vyriešili, a tie nešťastné adopcie. Máme plné detské domovy, nezaopatrené siroty, mnohí túžbu po potomkoch. Deti však mať môžeme len de facto, ale de iure nemôžeme. Schizofrénia? Nie, iba strach, ktorý si časť populácie odovzdáva z pokolenia na pokolenie za výdatnej podpory naháňačov politických a spirituálnych bodov.

A tu je pes zakopaný. V súčasnej situácii, keby som bol poslancom NR SR, za adopcie detí homosexuálmi by som nehlasoval. Dôvodov je niekoľko.

1. Akýkoľvek problém s takýmto dieťaťom by niektorí ľudia vyhlasovali za vinu homosexuálnych rodičov, aj keď by to bol problém vyskytujúci sa aj u detí heterákov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. 2. Viete si predstaviť tú šikanu na školách, ktoré by dieťa navštevovalo? Ja bohužiaľ lepšie než by mi bolo milé.

3. Nechcel by som byť v koži dieťaťa, ktoré bude s periodickou presnosťou počúvať v rádiu, vidieť v televízii, čítať v časopisoch a na billboardoch atď. akí sú jeho rodičia skazení, nemorálni, že skončia v pekle apod..

Myslím, že argumentov pre registrované partnerstvá som vymenoval dosť, takže milí čitatelia, skúste trošku teraz premýšľať aj Vy, hoci som Vám podsunul často protichodné názory.

Chcime zrovnoprávnenie, no nezabúdajme, že legislatíva má opisovať realitu a situáciu v spoločnosti a dávať jej normy. Nemôžeme chcieť niečo, čo je nereálne, lebo stratíme aj to čo máme, alebo čo máme snáď slušnú nádej čoskoro získať. Ak bude spoločenská objednávka siahať ďalej, to už je iná diskusia.

Ondrej Putra

Ondrej Putra

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  134
  •  | 
  • Páči sa:  66x

Presvedčený pravicový liberál s úctou k životnému prostrediu. Som predseda OZ Hnutie Ganymedes. Podporovatel Progresivneho Slovenska za West Midlands(Birmingham) v United Kingdom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu