reklama

Zakážme tú imperialistickú angličtinu!

Jedna madam sa rozhodla, že angličtina nemá byť povinným jazykom na školách. Už som zažil kadečo, ale nad týmto návrhom sa mi mozog resetuje dokolečka a nie a nie naskočiť do normálneho modus operandi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (92)

Zážitok z Čínskeho večera

Minulý rok sme mali v Čínskej štvrti Birminghamu spoločenský event. Bolo to v čase, keď sa prvýkrát začalo hovoriť o tomto múdrom návrhu. Sadneme ku stolu s dvoma kolegami, ďalšími dvoma podnikateľmi a jedným manželským párom. Jason sadá vedľa mňa, predstavíme sa a pýta sa odkiaľ som(podľa prízvuku väčšina ľudí tipuje, že som buď z Kanady alebo Írska, prípadne len toľko, že nie som Angličan a tam skončia). Tak vravím, že zo Slovenska: “Výborne, tak to my si prehodíme miesta, moja Irena je Češka!”

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spomenul som tento geniálny návrh, nech anglina nie je povinným predmetom a všetci sa chytali za hlavy. “Je to predsa “Lingua Franca” našej doby!” zahlásil Jason, Nuž a takto to je. Ak si odrátam pár vidieckych statkov, tak vo všeobecnosti platí, že s anglinou sa v Nemecku dohovoríte, ale s nemčinou v Anglicku moc nepochodíte.

Skúsenosti z Indie

Nie som Ind, ale mám kolegu, ktorý je práve v týchto dňoch na dovolenke u rodiny v Panjabe. Okrem toho, že mi definitívne potvrdil, že Putra znamená syn od západnej hranice Pakistanu po severné brehy Austrálie, povedal mi niečo aj o tamojšom školskom systéme. Spravidla sa od základky učia 3 jazyky: panjabi, hindi a anglický. Angličtina je povinná! Teraz sa určite niekto ozve, že je to preto, že to bola ich kolónia. NIE! Je to preto, že všetkým je jasné ako facka, že ak sa chcú mať lepšie, tak musia mať znalosti a široký rozhľad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Na Slovensku po slovensky!

Častý argument, že načo sa mám učiť anglický, keď sa Angličania neučia po slovensky. Chyba lávky. Žijem tu tretí rok a Angličania sami pociťujú deficit, že tu majú ľudí, ktorí možno nemajú možno perfektnú anglinu (vrátane mňa), ale dohovoria sa v 2-3 ďalších jazykoch. Situácia sa zmenila. Ak je Angličan na Slovensku na dovolenke alebo na krátkodobej služobnej ceste tak mu vážne stačí naučiť sa “Dobrý deň”, “Na zdravie!” a “Pivo prosím!”

2. Angličtina je univerzálny jazyk

S anglinou si môžete prečítať vedecké články z každej krajiny. Svojho času sme mali na SAV (áno, vtedy tejto inštitúcii velil pantata tejto madam)porady. 4 zahraniční, ani jeden nemal ako rodný jazyk angličtinu, zvyšok sme boli Slováci. No asi akým jazykom sme sa bavili? Samozrejme, že anglický! A vedecká obec rozhodne nie je jediná, kde je to rovnaké.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Nemecké firmy si žiadajú ľudí s nemčinou

Ďalšia blbosť, teda ak sa použije ako argument na zrušenie povinnej angličtiny na školách. Samozrejme, že nemčina je užitočná a ak by som bol v pozícii, kde mi je tá nemčina potrebná(povedzme, že by som implementoval pravidlá nemeckej firmy pôsobiacej na Slovensku alebo sedel v ich predstavenstve), tak si nemčinu dorobím ako rýchlo by som len vládal, ale je to argument na zrušenie tak vajtavy ako keby som požadoval zrušenie letného času len preto, že sa mi nechce 2x do roka prestavovať hodinky. Už vyššie som spomínal, že s angličtinou prejdete Nemecko úplne v pohode, ale obrátene to neplatí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Sloboda voľby

Áno, mnohí mi píšu na FB, že prečo niekoho nútiť učiť sa angličtinu, prečo si nemôžu vybrať? Fajn, tak môžeme urobiť voliteľnými predmetmi všetky ako sú. Nebudem sa chcieť učiť matematiku, poézia mi na spočítanie výplaty postačí. Však poetovi stačí kýbel pomyjí a kus tvrdého chleba a uistenie, že dostal o naberačku viac ako ostatní, lebo si ho statkár “váži”.

5. Sloboda voľby druhého druhú

Ak prejde takáto somarina, tak zároveň školám zanikne povinnosť zadovážiť si pedagóga. Je to podobne ako keď na Kysuciach a Orave zavediete povedzme výhradu vo svedomí ohľadom potratov. V istých častiach krajiny sa stane služba nedostupná. Ja nie som zástancom potratov, ale viem, že ich zákazom alebo reštrikciami dosiahnete opačný výsledok. No a keď nebude povinná anglina, tak si tu do dvoch dekád vypestujeme generáciu, ktorá bude pripútaná k rodnej hrude, lebo nikde inde jej neporozumejú a anglický hovoriaci človek bude ako pisár v Mezopotámii. Teda jednooký kráľ nad slepýmJediným dôvodom na zrušenie povinnej angličtiny na školách proste nie je “sloboda výberu”, dokonca ani to, spomedzi koho sedacích svalov trčia Kpt. Sabakovi trčia len nožičky. Dôvod je, že nevedia zaplatiť učiteľov a tým našu budúcnosť zahrabávajú pod čiernu zem!

Ondrej Putra

Ondrej Putra

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  134
  •  | 
  • Páči sa:  66x

Presvedčený pravicový liberál s úctou k životnému prostrediu. Som predseda OZ Hnutie Ganymedes. Podporovatel Progresivneho Slovenska za West Midlands(Birmingham) v United Kingdom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu